-
Lietuvių kalbos mokymo medžiaga
-
Šią užduotį sudaro interaktyvi knyga „Leksika“, kurioje pateikiamos (1) susistemintos, glaustos teorijos žinios apie sinonimus, antonimus, daugiareikšmiškumą, terminus, žargoną ir pan., (2) 12 įvairių užduočių, užduočių atsakymai, galimos interpretacijos, (3) naudingos literatūros ir šaltinių sąrašas, gausu naudingų nuorodų. Užduotys skatins naudotis ne tik literatūra, bet ir įvairiais internetiniais įrankiais bei elektroniniais ištekliais: Lietuvių kalbos išteklių sistemoje „E. kalba“ pateiktais lietuvių kalbos žodynais, Lietuvių kalbos naujažodžių duomenynu, Kalbos patarimais, Valstybinės lietuvių kalbos komisijos puslapyje esamais konsultacijų ir terminų bankais, tekstynais, skatinama kūrybiškai naudotis Lietuvių kalbos instituto mokyklai parengtais skaitmeniniais ištekliais, leidiniais, vaizdo medžiaga, internetiniu ištekliumi Kalbos Lietuvos miestuose ir kt. Šis dokumentas daugiausia orientuotas į studentus, mokytojus ir mokinius, bet tikimasi, kad jis bus pravartus visiems, kurie domisi lietuvių kalbos leksika, leksikografija, kurie organizuoja įvairius su kalba susijusius renginius ir pan.
-
Ši užduotis skirta supažindinti su sintaksės mokymo mokykloje galimybėmis. Aptariant teorinę medžiagą, išsigryninami aspektai aktualūs mokiniams (žodžių junginys, sakinio gramatinis centras, išplėstiniai ir neišplėstiniai, asmeniniai ir beasmeniai sakiniai, vientisiniai ir sudėtiniai sakiniai, skyrybos dėsningumai...). Be įprastų užduočių, randamų vadovėliuose ar pratybų sąsiuviniuose, bandoma ieškoti žaidybinių, kūrybinių, interaktyvių įgūdžių lavinimo galimybių. Kaip orientyras analizuojama viena tema „Sudėtinių sakinių mokymas“, aiškinantis, kaip kuo efektyviau pritaikyti teoriją praktikoje, ugdyti mokinių kalbos vartosenos įgūdžius. Studentams numatyta nemažai savarankiškų užduočių, kurios aptariamos seminarų metu. Baigiama savarankiškai parengtos medžiagos viena iš pasirinktų temų pristatymu ir aptarimu. Pateikiamas literatūros ir šaltinių sąrašas, naudingas studentų teorinėms žinioms ir praktinėms veikloms ugdyti.
-
Interaktyvioje knygoje pateikiama (1) mokomosios medžiagos apie stiliaus sampratą, funkcinius stilius ir stiliaus figūras santrauka, stiliaus figūros gausiai iliustruojamos pavyzdžiais, nurodoma pravarti literatūra; (2) taip pat pateikiama užduočių, skatinančių suvoktą teoriją pritaikyti praktiškai; prie kai kurių užduočių pateikiami ir galimi atsakymai, komentarai, patarimai, nuorodos; (3) gausus literatūros ir šaltinių sąrašas. Dokumente nurodyta literatūra leis išplėtoti teorines žinias apie stilius, skatins ne tik palyginti stiliaus figūrų klasifikacijas, bet ir leis susipažinti su jų vaidmeniu kuriant ir analizuojant įvairaus pobūdžio tekstus, bus naudinga patiems kuriant užduotis. Naudodamiesi mokomąja medžiaga ir atlikdami užduotis studentai (ar mokiniai) pirmiausia gilins stilistikos žinias ir tobulins stilistinės bei teksto analizės įgūdžius, be to, studentai ir mokytojai bus paskatinti sugalvoti įvairių tekstų analizės įgūdžius lavinančių užduočių atsižvelgiant į ugdytinių amžių, programas, nagrinėjamus literatūros kūrinius. Dokumentas „Stilistika“ daugiausia orientuotas į studentus, mokytojus, mokinius, bet jis gali būti pravartus ir visiems, kurie skaito, analizuoja, redaguoja ar kuria įvairaus pobūdžio tekstus.
-
Interaktyvioje knygoje pateikiama (1) mokomoji medžiaga apie tekstą, teksto požymius bei siejimo priemones ir būdus, kontekstus, tekstų tipus, teorija iliustruojama pavyzdžiais, parodoma siejimo priemonių dermė, (2) pateikiama kontrolinių klausimų ir užduočių, kurios skatina suvoktą teoriją pritaikyti praktiškai, (3) gausus literatūros ir šaltinių sąrašas (nurodyta literatūra ir šaltiniai paskatins išplėtoti teorines žinias ir leis susipažinti su kai kurių grožinių tekstų siejimo priemonių analizės rezultatais, bus pravartūs kuriant užduotis). Užduotys skatina naudotis ir laisvai prieinamais elektroniniais ištekliais. Taigi naudodamiesi mokomąja medžiaga ir atlikdami užduotis studentai (ar mokiniai) pirmiausia gilins teksto lingvistikos žinias ir tobulins teksto analizės įgūdžius, be to, studentai ir mokytojai bus paskatinti sugalvoti įvairių tekstų analizės įgūdžius lavinančių užduočių atsižvelgiant į ugdytinių amžių, programas, nagrinėjamus literatūros kūrinius. Ir nors dokumentas daugiausia orientuotas į studentus, mokytojus, mokinius, jis gali būti pravartus ir visiems, kurie domisi, analizuoja, redaguoja ar kuria tekstus.
-
Šią užduotį sudaro interaktyvi žodžių darybos ir morfologijos knyga. Jos paskirtis yra pateikti (1) pagrindinius žodžių darybos teorinius principus (darinio sampratą, darinių rūšis, žodžių darybos būdų rūšis, darybos lizdą ir darybos pakopas), (2) žodžių darybos užduočių (testų), padėsiančių teoriją pritaikyti praktiškai (parinkti tinkamą pamatinį žodį, nustatyti darinio rūšį ir darybos būdą ir pan.), taip pat morfologijos užduočių (kai kurios žodžių darybos ir morfologijos užduotys susijusios ir su kalbos normomis), (3) žinioms plėtoti ir užduotims kurti pravartų literatūros ir šaltinių sąrašą. Prie užduočių pateikti atsakymai, yra patarimų, komentarų, naudingų nuorodų. Daugelis užduočių skatina naudotis elektroniniais ištekliais: Lietuvių kalbos išteklių sistemoje „E. kalba“ pateiktais lietuvių kalbos žodynais, Žodžių darybos vedliu, Lietuvių kalbos naujažodžių duomenynu, Kalbos patarimais, taip pat Valstybinės lietuvių kalbos komisijos Konsultacijų banku ir kt. elektroniniais ištekliais. Šis dokumentas daugiausia orientuotas į studentus, mokytojus ir mokinius, bet tikimasi, kad jis bus pravartus visiems, kurie nori pasitikrinti morfologijos žinias, suvokti žodžių darybos esmę, paprastųjų žodžių ir darinių skirtumus, naujadarų darybos principus ir lietuvių kalbos žodžių darybos išgales, kurie patys kuria (ar nori sukurti) naujų žodžių.
-